عکس رهبر جدید
حدود آموزش مباحث شیمی در دوره دوم متوسطه نظری
جدیدترین شماره فصل‌نامه «رشد آموزش شیمی» در مطلبی به بررسی میزان پایبندی معلمان شیمی به مرزهای آموزش این درس پرداخته است.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی؛ فصلنامه‌ تخصصی رشد آموزش شیمی از گروه مجلات علوم پایه و فنی به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی برای معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش، توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی منتشر شد.

 در یکصد ‌و سی‌وپنجمین شماره این فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی مطالبی در حوزه برنامه درسی ملی، تجارب آموزشی شیمی، گفت‌وگو با معلمان، شیمی در بستر تاریخ، پژوهش، آزمایش و صنعت و زندگی منتشر شده است.  در این شماره از رشد آموزش شیمی در حوزه برنامه درسی، پژوهشی با عنوان «حدود آموزش مباحث شیمی در دوره دوم متوسطه نظری» به قلم دکتر طالب عبدی‌نژاد و دکتر نوید ایران‌نژاد منتشر شده است.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد در برخی مباحث شیمی یک و دو، مانند نیمه‌عمر و رفتار گازها، درخصوص مرزهای آموزش هر موضوع میان دبیران دودستگی وجود دارد و لازم است نویسندگان کتاب‌های درسی حدود آموزش آن‌ها را مشخص کنند. البته در مباحثی هم که حدود آموزش آن‌ها مشخص شده است، هنوز تعداد زیادی از دبیران این حدود را رعایت نمی‌کنند. در این پژوهش عوامل پایبند نبودن معلمان به حدود آموزش نیز مشخص شده‌اند.

در بخشی از این مقاله آمده است: «طبق تحقیقات، آنچه معلمان در کلاس‌های درس تدریس می‌کنند، ممکن است با هدف مورد نظر برنامه‌ریزان درسی و طراحان محتوای آموزشی متفاوت باشد. عوامل متعددی مانند کمبود کتاب‌های راهنمای معلم، آموزش نامناسب مدرسان، کمبود امکانات و...  باعث می‌شود برنامه اجرا‌شده متفاوت از برنامه قصدشده باشد. علوم پایه به ویژه شیمی، معمولاً موضوع‌های متنوع و گسترده‌ای را در بر می‌گیرد؛ از این‌رو، یکی از چالش‌های اساسی در آموزش شیمی، تعیین حدود آموزش یک موضوع است.»

معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش علاوه بر مطلب فوق، در این شماره از رشد آموزش شیمی مطالبی چون: زنده هر چه را از آب داریم؛ رویکردهای سازمان‌دهی محتوا؛ نوآوری و کارآفرینی؛ عوامل پیش‌برنده اقتصاد در آموزش اثربخش علوم پایه؛ تدریس شیمی با عشق و علاقه؛ بررسی کج‌اندیشی‌های دانش‌آموزان پایه هفتم درباره مفهوم انرژی؛ کهربا، رزینی که جواهر شد؛ ماهیت سایه روشن یک دستاورد؛ گذر زمان از هر چهره‌ای پرده برمی‌دارد؛ مدیریت پسماند در آزمایشگاه شیمی؛ ضرورت آموزش کاربردی و دانش‌بنیان شیمی در مدرسه؛ زنجیره بلوکی سبز و کمک به ردیابی و مهار کربن در محیط زیست و... را می‌خوانند.

 
فایل PDF و نسخه چاپی فصلنامه‌‌های تخصصی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

 

منبع: رشد آموزش شیمی؛ شماره ۱۳۵
تعداد بازدید : ۳۱۹
کد خبر : ۴,۰۷۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید